Omgevingsmanagers aan het woord: werken aan de menselijke kant van een technisch project

23-06-2022 309 keer bekeken

Het project A4 Burgerveen-N14 bevindt zich op dit moment in de planuitwerkingsfase. Dat betekent dat er veel werkzaamheden achter de schermen worden uitgevoerd. Maar ook buiten gebeurt er veel. Aan het woord zijn Joost Hermans en Martin Bakker, omgevingsmanagers bij het project A4 Burgerveen - N14.

Wat doe je allemaal als je omgevingsmanager bent bij zo’n groot project? Nu het project A4 Burgerveen - N14 in de planuitwerkingsfase is beland, spreken de omgevingsmanagers veel belanghebbenden. Ze praten met hen over de wijzigingen in het ontwerp. Bakker vertelt: ‘We hebben het ontwerp van vorig jaar aangepast en verbeterd op basis van nieuwe verkeersprognoses, gesprekken met stakeholders en reacties op het ontwerp. Ook de klanteisenspecificaties zijn meegenomen in het aangepaste ontwerp. Deze aanpassingen willen we graag bespreken met de mensen die er de directe gevolgen van ondervinden.’ 

Richting de laatste ontwerpstap

‘We praten bijvoorbeeld met grondeigenaren’, legt Hermans uit. ‘We kunnen de verbreding van de A4 voor een groot deel in de middenberm realiseren. Maar ten zuiden van het toekomstige knooppunt Hofvliet is de impact groter: daar gaan we verbreden aan de buitenkant. Langs dat deel van het tracé hebben we met veel grondeigenaren te maken. We spreken hen regelmatig, ook nu we richting de laatste ontwerpstap gaan.’

De omgevingsmanagers gaan daarnaast in gesprek met de betrokken gemeenten, provincies en waterschappen. En met diverse andere belanghebbenden, zoals bedrijven die in het gebied gevestigd zijn.

Samen zoeken naar oplossingen

Samen met hen zoeken Bakker en Hermans naar slimme oplossingen. Zo wordt het ontwerp telkens een beetje beter. Bakker noemt als voorbeeld de watercompensatie. ‘Als je een weg aanlegt, moet je zorgen dat water in de toekomst goed afgevoerd kan worden. Het waterschap stelt daar eisen aan en wij zorgen dat het ontwerp daaraan voldoet. In de vorige ontwerpversie hadden we een eenvoudige manier bedacht: de bestaande watergang, naast de weg, verbreden. Maar daarvoor moest best veel grond aangekocht worden. In gesprek met de omgeving kwamen we tot de conclusie dat dat anders moest. We zijn op zoek gegaan naar andere locaties voor watercompensatie. Die hebben we nu gevonden; daardoor hoeven veel minder gronden aangekocht te worden. Een slimme oplossing dus, tot stand gekomen met hulp van de omgeving.’

Op de koffie

Juist dat contact met de omgeving is een mooi onderdeel van hun vak, vinden de twee. ‘We drinken heel wat koppen koffie, praten met veel mensen. We leggen belangen bloot en proberen ze een plek te geven in een project dat straks echt gebouwd gaat worden. Dat is soms best spannend. We werken op de grens van het algemeen belang en individuele belangen. We kijken naar het grote plaatje, maar hebben ook oog voor de dieren op een aangrenzend perceel. Dat maakt het afwisselend en uitdagend’, vindt Bakker.

Meedenken voordat de plannen vastliggen

De omgevingsmanagers proberen in de huidige fase zoveel mogelijk input op te halen uit de omgeving. Hermans: ‘Op dit moment kunnen we die input nog meenemen in het ontwerp. Als we in het voorjaar van 2023 het ontwerptracébesluit publiceren, liggen de meeste dingen al vast. Daarop kun je een zienswijze indienen, maar we gaan liever voor die tijd in gesprek. Nu zijn er nog veel meer mogelijkheden om mee te denken.’
 

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.