Wat staat u te wachten rond project A4 Burgerveen-N14? Denk mee in ons hinderatelier

12-07-2021 532 keer bekeken

Een project als de A4 Burgerveen-N14 is helaas niet te realiseren zonder hinder voor de weggebruiker en omgeving. Rijkswaterstaat neemt allerlei maatregelen om overlast (zoals geluid, trilling, drukte, extra reistijd) te beperken.

Tijdens zogenoemde hinderateliers horen wij daarom graag al vroeg in het project van betrokken partijen uit de omgeving welke zorgen er leven en wat de wensen en suggesties zijn. Het project A4 Burgerveen-N14 bevindt zich nu in de Planuitwerkingsfase. Vanaf 2026 wordt A4 verbreed. De plek waar nu het westelijke Ringvaartaquaduct voor wegverkeer ligt, zal dan een bouwput zijn. Er gaan tijdens de werkzaamheden 6 rijstroken (in 2 richtingen) door het oostelijke Ringvaartaquaduct. Wat betekent dat voor de omgeving? Wat doet het met de bereikbaarheid van nabijgelegen bedrijven en ondernemingen?

Eind mei organiseerden we het hinderatelier met als thema: werkzaamheden rondom het nieuwe Ringvaartaquaduct, dat we bij Roelofarendsveen gaan bouwen, op de plek van het oude westelijke Ringvaartaquaduct. Bij het atelier waren onder meer vertegenwoordigers van dorpsraden, agrariërs en restaurant- en winkelondernemers uit de nabije omgeving aanwezig.

Verbinding oost-west

Veel kwesties die tijdens het hinderatelier aan de orde kwamen, hadden te maken met de bouw van het oostelijk aquaduct in 2010. ‘De lessen die toen zijn geleerd, kunnen in dit project worden benut’, zegt omgevingsmanager Paul Knoester. ‘Denk aan de verbinding tussen oost en west. De fietsverbinding moet, zo zeggen aanwezigen, écht openblijven. Voor bijvoorbeeld scholieren en ouders die hun kinderen wegbrengen, die anders kilometers moeten omrijden. Maar ook de Huigsloterdijk moet bereikbaar blijven voor autoverkeer. Die was bij de bouw van het oostelijke aquaduct een jaar lang afgesloten, wat tot bereikbaarheidsproblemen leidde voor winkels, bedrijven en agrariërs in de omgeving.’

‘Dit zijn zogenoemde klanteisen die voortkomen uit eerdere ervaringen en die we heel hoog opnemen’, zegt Knoester. ‘Hier moeten we een gedegen plan voor opstellen. Een aquaduct sloop en bouw je niet even in een weekend, maar een lange afsluiting van de bestaande oost-westverbindingen wil je voorkomen. Dat begrijpen wij ook en daarom moeten we goed nadenken over bijvoorbeeld de sloop- en bouwfasering. Dat maakt het ook zo belangrijk dat we nu al uitgebreid in gesprek gaan met elkaar, onder andere tijdens een hinderatelier.’

Enthousiasme voor communicatieplatform

Andere punten die de aanwezigen onder de aandacht brachten tijdens het hinderatelier zijn bereikbaarheid voor de hulpdiensten, trillingshinder (‘voorkom schade aan gebouwen en verzakking bij huizen waarvan de fundering niet uit palen, maar bijvoorbeeld uit dierenhuiden bestaat’) en het beperken van sluipverkeer. Dat laatste kan bijvoorbeeld door de weggebruiker erop te wijzen dat de A4 nog altijd de snelste optie is. Tegelijkertijd was er begrip voor het feit dat niet alle overlast te voorkomen is. ‘Maar communiceer er tijdig over en luister naar de omgeving, zoals nu. Dat helpt al veel.’

Voor een communicatieplatform tussen Rijkswaterstaat, aannemer en omwonenden, wilde een aantal aanwezigen zich nu al inschrijven. In 2010 bij de bouw van het oostelijk Ringvaartaquaduct bleek dat een succes. Dat platform kan tijdens de werkzaamheden (vanaf 2026) maandelijks bijeenkomen om informatie, ervaringen en eventuele punten van zorg uit te wisselen. Zoals dat nu ook al gebeurde, vijf jaar voordat de eerste schop de grond ingaat.

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.