Het hoofddoel van ProRail? ‘Dat de trein blijft rijden’

17-12-2020 175 keer bekeken 0 reacties

Voor de verbetering van de doorstroming op het traject A4 Burgerveen - N14 komt er een nieuw, breder en veiliger Ringvaartaquaduct in de richting van Amsterdam naar Den Haag.

Ten westen hiervan ligt het spooraquaduct van de Hogesnelheidslijn (HSL). In de verkenningsfase voor het nieuwe aquaduct deed Rijkswaterstaat daarom intensief onderzoek samen met spoorwegbeheerder ProRail om eventuele effecten van de bouw goed in beeld te krijgen.

Uit dit onderzoek kwam naar voren dat de Westvariant, het aquaduct dat straks op de plek van het oude aquaduct wordt gebouwd, geen grote gevolgen voor de HSL heeft. Maar ProRail blijft met haar expertise betrokken bij de uitwerking van verdere plannen, zodat de projectwerkzaamheden de spoorweginfrastructuur en functionaliteit niet beïnvloeden.
 

Niet de grootste rol, wel een belangrijke

‘Ons hoofddoel? Dat de trein blijft rijden’, aldus Eelco Oskam, technisch manager bij ProRail. ‘Veiligheid staat hierbij voorop.’ Hoewel er naast ProRail nog diverse andere grote partijen zijn zoals het waterschap en de provincie, is haar rol wel heel belangrijk, benoemt de spoorwegwegbeheerder. Oskam: ‘We houden in de gaten of beide aquaducten, zowel het Ringvaartaquaduct als het HSL-aquaduct, netjes op hun plek blijven liggen. We voeren vrij technisch inhoudelijke gesprekken over complexe materie. Het is goed dat we meekijken, vanuit ons partnerschap. We zijn geen stakeholder.’
Ook Jan Bogaards, system engineer bij ProRail, is blij met zijn aandeel: ‘Zeker in de voorbereiding. We denken goed na over de beste methodiek voor alle partijen. Het is een boeiend onderwerp. Er zitten best wel wat aspecten aan die ingewikkeld zijn. Hoe sloop je een aquaduct gefaseerd? Hoe houd je de HSL op de plaats? Er is een goed doordacht plan nodig voor alle invloeden en grote belangen die er spelen.’

Veilige bereikbaarheid

De spoorwegbeheerder sloot onlangs samen met Rijkswaterstaat het projectplan af voor de planuitwerking van het nieuwe Ringvaartaquaduct. Annika van Leeuwen, projectcoördinator bij ProRail: ‘De planuitwerking is gebaseerd op de uitkomsten van de verkenningsfase, daar is een aantal aandachtspunten uitgekomen. Hoe gaan we daar de komende tijd mee om? Deze punten hebben we nu vastgelegd en zo werken we toe naar een projectbeslissing ten behoeve van de realisatiefase. ProRail stelde het projectplan op voor haar werkzaamheden, maar stemde het helemaal af met Rijkswaterstaat.’

Inmiddels wordt er gewerkt aan het programma voor de monitoring van de HSL, over een lengte van zes kilometer. Er wordt al jaren voor de bouw met metingen gestart om inzicht te krijgen in hoe de grond zich gedraagt in de verschillende jaargetijden.

‘We verwachten dat het monitoringsprogramma eind 2021 klaar is, met de bijbehorende vraagspecificatie om het op de markt te kunnen zetten’, aldus Bogaards. ‘Het proces voor het nieuwe Ringvaartaquaduct zit in de ontwerpfase. Wij denken mee met de sloop en de bouw van het aquaduct dat vervangen gaat worden en welke invloed dit geeft op het HSL-aquaduct en de A4-aquaducten.

Geen strijd

Volgens Oskam is het monitoringsprogramma een belangrijk onderdeel van het complete proces. ‘Daarom kijken we mee met ontwerpen, soorten bouwconstructies, verschillende technieken en gedetailleerde modellen.’ Maar ook de klanteisen van ProRail worden hierin samengevat. Van Leeuwen: ‘Met de input van de Klant Eis Specificatie (KES) leveren we onze eisen, zodat de sloop en de bouw van het Ringvaartaquaduct de HSL niet beïnvloedt. Uiteindelijk stemmen we met elkaar af wat nodig en noodzakelijk is. Het is geen strijd die we voeren, we erkennen juist elkaars belangen.’

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookiestatement. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.